تاکید بر نقش فضاهای فرهنگی در آموزش نوین پزشکی:
کلاس درس دانشجویان پزشکی در نمایشگاه کتاب برگزار شد
برای نخستین بار، در ادامه رویکردهای نوین آموزشی در حوزه پزشکی، یکی از جلسات درسی دانشجویان پزشکی ورودی 1401 با حضور 200 دانشجو در محیط فرهنگی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دکتر حمیدرضا نمازی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، با تأکید بر مفهوم «جابجاییپذیری» یا «موبیلیتی» در آموزش، بر اهمیت تجربه فضاهای جدید فرهنگی و آموزشی در فرآیند یادگیری تأکید کرد.
وی با اشاره به تحولات جهانی در عرصه فناوری و آموزش، گفت: دوران نشستنهای طولانی در کلاس و گوش دادن صرف به صحبتهای مدرس به سر آمده است. در عصر هوش مصنوعی و تکنولوژیهای بیقرار، مدلهای نوین آموزش اقتضا میکند که فضاهای متنوع فرهنگی و آموزشی را تجربه کنیم. این تجربه نهتنها برای دانشجویان، بلکه برای اساتید نیز آموزنده خواهد بود.
به گفته دکتر نمازی، انتخاب فضای نمایشگاه کتاب برای برگزاری این جلسه نیز در راستای همین نگاه انجام شده و نوعی بازگشت به مفهوم تاریخی جابجاییپذیری در آموزش دانشگاهی ایران است.
در این برنامه، دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز حضور یافت. وی در سخنرانی با اشاره به ویژگیهای این دوره از نمایشگاه، از جمله تقویت ارتباطات بینالملل، تنوع عناوین و بهبود اطلاعرسانی، از حضور فعال و علاقهمندانه دانشجویان پزشکی در این رویداد فرهنگی ابراز خرسندی کرد.
در ادامه، دانشجویان همراه با دکتر نمازی به غرفهگردی پرداختند و از بخشهای مختلف نمایشگاه، بهویژه غرفههای مرتبط با حوزه سلامت، پزشکی، علوم انسانی و میانرشتهای بازدید کردند؛ بازدیدی که با استقبال و شگفتی غرفهداران مواجه شد.
بر اساس تصمیم اتخاذشده در پایان کلاس، معرفی و بررسی کتابهایی در حوزههای علوم انسانی سلامت، تاریخ، فلسفه، ادبیات و اخلاق پزشکی، بخشی از نمره پایانترم دانشجویان را تشکیل خواهد داد.
پیش از این جلسه نیز کلاس درس دانشجویان دکتری فلسفه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست رونمایی و نقد کتاب برادران دروغین (کتابی در باب اخلاق و مراقبت) در نمایشگاه کتاب برگزار شده بود.
نظر دهید