نشست دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و سفیر ایران در یونسکو و هیئت همراه با رئیس و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی

نشست دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و سفیر ایران در یونسکو و هیئت همراه با رئیس و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی

در نشست دکتر علی‌اکبر متکان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و هیئت همراه با دکتر باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و اعضای هیئت علمی این مرکز، در زمینه ترویج، نشر و آگاه سازی اخلاق پزشکی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه برنامه‌های مشترک تبادل نظر شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، در نشست 23 مرداد 1402 دکتر لاریجانی، حضور دکتر متکان در یونسکو را فرصت مغتنمی برای کشور دانست و گفت: یونسکو کارهای بسیاری برای احیا شدن دارد که حضور دکتر متکان در این زمینه تاثیرگذار است.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی با اشاره به سابقه طولانی این مرکز در وزارت بهداشت و دانشگاه گفت: خوشحالیم این مرکز، کرسی سازمان بهداشت جهانی و  یونسکو را در اختیار دارد و امیدوارم با حمایت‌های دکتر متکان، فعالیت‌های این حوزه گسترش یابد.
در این نشست دکتر پاکتچی سفیر ایران در یونسکو با تاکید بر نقش موثر و پررنگ مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی در زمینه‌های تعریف شده یونسکو بر لزوم افزایش همکاری مرکز با یونسکو تاکید کردند.
دکتر پونه سالاری معاون آموزشی مرکز، به معرفی فعالیت‌ها و توانایی‌های مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و نیز عضویت اعضای هیأت علمی مرکز در کمیته بین‌المللی اخلاق زیستی IBC سازمان ملل متحد مستقر در یونسکو از سال 2010 و تعیین مرکز به عنوان کرسی رسمی یونسکو در اخلاق زیستی در  ژوئن 2022 پرداخت.
در ادامه به بیان فعالیت‌های حوزه آکادمیک اخلاق پزشکی از دهه 70، تاسیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، فعالیت‌های آموزشی این مرکز از دهه 80 و برنامه‌های استراتژیک مرکز پرداختند و اشاره‌ای به دست آوردهای مرکز مانند برنامه‌های راهبردی اخلاق پزشکی کشور در سال 1381 و دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور کردند.
در ادامه نشست دکتر سالاری در مورد فعالیت‌های پژوهشی و موضوعات محوری پژوهش‌های منتشر شده در مرکز، جایگاه محوری مرکز در پژوهش‌های منتشر شده اخلاق پزشکی کشور و شبکه همکاری بین‌المللی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی در پژوهش‌های منتشر شده توضیحاتی را ارائه کرد. وی دستاوردهای پژوهشی مرکز از جمله دستاوردهای فرا آکادمیک که شامل "دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش"، ایجاد سامانه ملی و فرآیند تاسیس کمیته‌های اخلاق در پژوهش (و بخشنامه‌های مرتبط)، تدوین راهنماها و گایدلاین‌های کشوری، تدوین فرآیندها، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های مربوط رسیدگی به تخلفات پژوهشی بیان کرد و به سایر فعالیت‌های پژوهشی مرکز مانند تدوین دایره‌المعارف اخلاق پزشکی اسلامی با به کارگیری از متخصصان و اندیشمندان اسلامی و ایرانی نیز اشاره کرد.
از دستاوردهای مهم مرکز می‌توان به انتشار مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی (1386- تاکنون) که دارای رتبه علمی-پژوهشی و Scopus و چاپ بیش از 800 مقاله فارسی با خلاصه انگلیسی و  چاپ کتب ارزشمند برای محققین و علاقه‌مندان حوزه اخلاق اشاره کرد.
در انتها نیز به فعالیت‌های پیشرو آموزشی و پژوهشی  و بین‌المللی مرکز نیز اشاره شد و بر لزوم همکاری و مشارکت هرچه بیشتر مرکز با کمیسیون ملی یونسکو تاکید شد.

کلمات کلیدی
مرجان ایمانی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *