دومین نشست مجازی مشترک با دانشگاه های اندونزی در حوزه اخلاق پزشکی در دوران کرونا

دومین نشست مجازی مشترک با دانشگاه های اندونزی در حوزه اخلاق پزشکی در دوران کرونا

دومین نشست مجازی مشترک با دانشگاه گاجامادا اندونزی با عنوان اخلاق در پژوهش در دوران همه گیری کووید 19 با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای اندونزی، ایران و سایر کشورها برگزار شد.

در این برنامه مجازی دو ساعته، ابتدا پروفسور Tri Wibawa از دانشگاه گاجامادا اندونزی، به بیان مسائل اخلاقی و تجربیات تست‌های تشخیصی سریع کووید-19 در کشور اندونزی پرداخت.
ایشان بر اهمیت موضوعاتی چون نحوه طراحی مطالعات، انتخاب نمونه‌ها، تعیین endpoint در تحقیقات، ایمنی، نحوه بررسی توسط کمیته اخلاق تاکید کرد.
در بخش دیگری از این نشست بین‌المللی، دکتر احسان شمسی‌گوشکی، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به بیان وضعیت اخلاق در پژوهش کشور ایران در بحران کرونا پرداخت.
دکتر شمسی‌گوشکی ضمن مروری کلی بر ساختار سازمانی مرتبط، بررسی اخلاقی حدود 4000 طرح پژوهشی مرتبط با کووید-19 و نیز 370 کارآزمایی بالینی ثبت شده در سامانه کارآزمایی بالینی کشور را از مهمترین فعالیت‌های انجام شده طی چند ماه اخیر خواند.
 وی با بیان مشارکت 70 دانشگاه و 200 کمیته اخلاق مرتبط در داوری طرح‌ها گفت: بهره‌گیری از پلتفرم مجازی، گفتگوهای آنلاین و جلسات فوری تاثیر بسزایی در تسریع انجام داوری اخلاقی پژوهش‌ها و جلوگیری از طولانی شدن فرآیند اجرایی شدن تحقیقات داشته است.
در بخش پایانی این نشست، سوالات طرح شده توسط شرکت کنندگان در برنامه توسط سخنرانان پاسخ داده شد.
این نشست با مشارکت مرکز اخلاق زیستی و علوم انسانی در پزشکی وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه گاجامادا، مرکز ادیان و علوم دانشگاه سنن کالیجاگا اندونزی، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و گروه اخلاق پزشکی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

کلمات کلیدی
مرجان ایمانی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *