نشست دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و هیئت همراه با رئیس و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی

نشست دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و هیئت همراه با رئیس و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی

در نشست دکتر علی‌اکبر متکان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و هیئت همراه با دکتر باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و اعضای هیئت علمی این مرکز، در زمینه ترویج، نشر و آگاه سازی اخلاق پزشکی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در یونسکو و توسعه برنامه‌های مشترک تبادل نظر شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، در نشست 27 آذر 1401 دکتر لاریجانی، حضور دکتر متکان در یونسکو را فرصت مغتنمی برای کشور دانست و گفت: یونسکو کارهای بسیاری برای احیا شدن دارد که حضور دکتر متکان در این زمینه تاثیرگذار است.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی با اشاره به سابقه طولانی این مرکز در وزارت بهداشت و دانشگاه گفت: خوشحالیم این مرکز، کرسی سازمان بهداشت جهانی و  یونسکو را در اختیار دارد و امیدوارم با حمایت های دکتر متکان، فعالیت های این حوزه گسترش یابد.
دکتر لاریجانی فعالیت در زمینه اخلاق پزشکی را جز کارهای دلخواه و مورد علاقه همکاران این مجموعه دانست و گفت: اخلاق پزشکی جدا از اینکه کار حرفه ای همکارانم است؛ یک کار دلی است  و تلاش می کنیم کشورمان از نظر هویت ملی و سوابق درخشانی که در زمینه اخلاق و تاریخ پزشکی دارد جایگاه خود را به جهانیان نشان دهد.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، حضور تیم جوان، جدی و تمام وقت مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی را در دنیا کم نظیر دانست و گفت: ایجاد شبکه اخلاق پزشکی در جهان، می تواند روابط متخصصان این عرصه را تقویت کند.
دکتر لاریجانی با اشاره به ظرفیت اخلاق پزشکی کشور برای تبدیل شدن به قطب منطقه ای گفت: اگر پتانسیل فرهنگی کشورمان را به کار گیریم می توانیم به قطب اخلاق پزشکی  منطقه تبدیل شویم.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی با تاکید بر همکاری مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه در تشکیل کمیته اخلاق پزشکی یونسکو گفت: به منظور کاربردی کردن کدهای اخلاقی و بهبود رفتار پزشک و بیمار و... می توانیم همکاری های مشترکی با یونسکو داشته باشیم.
اعلام آمادگی یونسکو در همکاری بیشتر با مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی
در ادامه دکتر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، فعالیت در زمینه اخلاق پزشکی را کاری بسیار سنگین و گسترده دانست و گفت: برای فعال سازی کمیته اخلاق پزشکی یونسکو، می توانیم از ظرفیت شما استفاده کنیم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر اموزش کاربردی اخلاق پزشکی در جامعه گفت: آموزش این مرکز در عرصه اکادمیک قابل تحسین است اما در زمینه ترویج مباحث اخلاق پزشکی در جامعه هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
دکتر متکان با بیان اینکه جامعه شناخت کاملی از اخلاق پزشکی ندارد گفت: برای کاربردی کردن اخلاق پزشکی در بخش دولتی و خصوصی نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد. تلاش های ارزشمندی که در این مرکز صورت گرفته باید در سطح جامعه اثرگذار باشد و رعایت شود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، با اشاره به زمینه های همکاری یونسکو با مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی گفت: یونسکو در زمینه ترویج مباحث اخلاق پزشکی، تدوین راهنماهای اخلاقی در بیماری های مختلف و جایزه اخلاق پزشکی و... می تواند به مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه کمک کند.
معرفی فعالیت های فرادانشگاهی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی
سپس دکتر علیرضا پارساپور معاون آموزشی گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، فعالیت های حوزه آکادمیک اخلاق پزشکی را از دهه 70 و تاسیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و فعالیت های اموزشی این مرکز را از دهه 80 بیان کرد و گفت: این مرکز با 7 عضو هیئت علمی آموزشی و پژوهشی تمام وقت، تاکنون 14 دوره PHD را برگزار کرده و از سال گذشته دوره ارشد اخلاق پزشکی نیز راه اندازی شده است.
سپس دکتر پونه سالاری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی با اشاره به جایگاه محوری این مرکز در پژوهش های اخلاق پزشکی کشور، زمینه همکاری های مشترک با یونسکو را بیان کرد و گفت: فعالیت و دستاوردهای مرکز تحقیقات اخلاق، فرادانشگاهی است و در عرصه بین الملل نیز با  کشورهای متعددی همکاری دارد و برای همکاری با یونسکو برنامه های متعددی را پیش بینی کرده است.
در ادامه مجتبی پارسا مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، فعالیت های آموزشی گروه اخلاق پزشکی را تشریح کرد و گفت: پیش از ایجاد دوره PhD  اخلاق پزشکی، اولین دوره MPH  اخلاق پزشکی منطقه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار و کوریکولوم آن تدوین شد. سپس پذیرش دوره دکترای تخصصی اخلاق پزشکی و همچنین نخستین دوره کارشناسی ارشد اخلاق پزشکی در منطقه و ایران در این مرکز صورت گرفت.
سپس دکتر احسان شمسی معاون بین الملل گروه اخلاق پزشکی، فعالیت های بالینی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه را معرفی کرد و گفت: اخلاق پزشکی دارای پیچیدگی هایی است که پاسخ به ابهامات ان نیازمند تدوین راهنما و کدهای اخلاقی است به این منظور راهنماها و کدهای اخلاقی متعددی در مرکز تحقیقات اخلاق تدوین و کمیته های اخلاق بیمارستانی تشکیل شده است. تدوین منشور حقوق بیمار، راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشکی، همکاری در تدوین راهنمای جامع اعتبار بخشی ملی بیمارستان ها و...بخشی از دستاوردهای بالینی این مرکز است.
دکتر حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی نیز ظرفیت تاریخ پزشکی کشور و بخش های مختلف موزه را شرح داد و  گفت: ساختمان موزه ملی تاریخ علوم پزشکی 174 سال پیش به همت امیرکبیر ساخته شده است و به منظور اشاعه  تاریخ پزشکی کشور فعالیت های متعددی شامل آموزش تاریخ معاصر پزشکی، ایجاد حلقه بین رشته ای تهران و مشاوره موزه و آموزش تاریخ پزشکی به سازمان هایی نظیر شهرداری و... در حال انجام است.

مرجان ایمانی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *