دکتر نیما رضایی: نقش ماندگار هنر در ذهن جامعه می ماند

دبیر جشنواره هنری دریچه، بر ضرورت استفاده از بستر هنر در تولید آثار فاخر در حوزه اخلاق پزشکی و سلامت تاکید کرد.

دکتر نیما رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسس گروه health & art، تلفیق علم و هنر را در فهم و انتقال مطالب، بسیار کمک کننده خواند و گفت: گاهی دور شدن علوم و نیز علم و هنر از یکدیگر می تواند موجب از بین رفتن ادبیات مشترک میان انسان ها و بروز آسیب هایی شود. از این رو با هدف نزدیک تر شدن سلامت و هنر، گروه health & art را در سال 1394 در دانشگاه تشکیل دادیم.
وی گردهم آیی و آشنایی علاقمندان به هنر و علم با یکدیگر را به فال نیک گرفت و گفت: در مراسم رونمایی از این گروه، رییس دانشکده پزشکی و رییس پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تفاهم نامه همکاری امضا کردند. این گروه توانست برنامه های جامعی برگزار کند و از حضور علاقمندان به هنر و سلامت در تولید کارهای موثر بهره مند شود. متعاقبا این گروه مصوب هیات رئیسه دانشکده پزشکی نیز شد و توانست کارهای داوطلبانه بسیاری در جهت سلامت روان و خصوصا سلامت روان کودکان بیمار برگزار نماید که جشنواره بین المللی نقاشی برای کودکان بیمار یکی از این فعالیت ها بود.
دکتر رضایی، سپس به پیشینه و سابقه برگزاری جشنواره دریچه اشاره کرد و یادآور شد: بنا بود کنگره اخلاق پزشکی به ریاست دکتر لاریجانی در بهمن 1394 برگزار شود. دکتر پارساپور که دبیر علمی این کنگره را بر عهده داشت، پیشنهاد کرد که در یک بازه زمانی کوتاه ، از هنر نیز به نوعی در این کنگره استفاده شود. لذا پیشنهاد شد که در سه حوزه عکس، پوستر و کاریکاتور جشنواره ای با موضوع اخلاق پزشکی برگزار کنیم و قصد داشتیم که هنرمندان دیدگاهها و نقدهای خود را از طریق کاریکاتور و پوستر و عکس بیان کنند.
وی آثار ارسالی به جشنواره دریچه را فاخر و ارزشمند خواند و تصریح کرد: با اینکه زمان کمی تا برگزاری جشنواره مانده بود آثار خوبی به جشنواره ارسال شد. داوران حرفه ای آثار را ارزیابی کردند و در نهایت همزمان با کنگره اخلاق پزشکی، نمایشگاهی از آثار منتخب برپا شد. این نمایشگاه به نوعی تبدیل به بخشی پرمخاطب شد که بسیار مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.
وی تجربه جشنواره دریچه را مثبت ارزیابی کرد و آن را موجب نزدیکی اهالی هنر و سلامت دانست و گفت: اینکار تجربه بسیار خوبی بود و علی رغم وقفه ای که در آن افتاد، امسال نیز مجددا قرار است همزمان با برگزاری کنگره اخلاق در مازندران در حیطه هایی متفاوت شامل (عکس، فیلم کوتاه، فیلم مستند) برگزار شود. فراخوان آن اعلام شده و امیدوارم که در زمان باقی مانده با تبلیغات مناسب آثار فاخری به دبیرخانه ارسال شود.
دکتر رضایی، تاثیر هنر در اجتماع را بیش از سخنرانی عنوان کرد و افزود: آثار هنری مختلف می تواند در اذهان ما نقش مثبت و منفی باقی بگذارد که از ماندگاری زیادی نیز برخوردار است؛ از این رو اگر بتوانیم از طریق هنر، آثار فاخری در حوزه اخلاق پزشکی و سلامت تولید نماییم، تاثیر آن در اجتماع می تواند بیشتر از سخنرانی خواهد بود.
خبر: نسیم قرائیان

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم