برگزاری وبینار نشست مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت

ششمین نشست مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ایران با موضوع نقش مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در دوران کووید_۱۹ به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، جلسه مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ایران توسط اداره کل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور مسئولین سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مراکز همکار روز یکشنبه 23 شهریور 1399 از ساعت 9 الی 13 به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست اعضای مراکز همکار فعال، مراکز با تجربه عدم انتصاب مجدد و روسای مراکز تحقیقاتی با پتانسیل همکاری با WHO به بیان تجارب، چالش ها و محدودیت های خود در مسیر همکاری با سازمان جهانی بهداشت پرداختند.
در بخشی از این نشست، دکتر باقر لاریجانی سرپرست مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی که به تازگی به عضویت مراکز همکار سازمان بهداشت جهانی در آمده است توضیحاتی در خصوص فعالیت ها و همچنین عضویت این مرکز در شبکه مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه اخلاق زیست پزشکی ارائه کرد و به تببین دستاورد هایی که این مرکز در زمینه همکاری‌های بین بخشی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی داشته است پرداخت.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تبیین لزوم همکاری های بین بخشی در سطوح منطقه ای و بین المللی بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر مراکز همکار با فعالیت های یکدیگر تاکید کرد.
در این هم اندیشی مجازی همچنین دکتر اسدی لاری رئیس اداره کل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت بر ضرورت شبکه سازی مراکز همسو در سطح منطقه، گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی، برگزاری وبینار های مشترک، بهره گیری از برنامه JPRM سازمان جهانی بهداشت، استفاده از مستندات سازمان جهانی بهداشت در زمینه کووید-19، اقدام به موقع جهت تمدید عضویت یا ارسال گزارش سالانه و هماهنگی هر چه بیشتر با این اداره در فرایند همکاری با سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد.
گفتنی ست، مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت شبکه ای متشکل از مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و آزمایشگاه های سراسر دنیا است که توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان جزئی از شبکه بین المللی با هدف حمایت از برنامه های آن سازمان در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، طراحی شده است. این مراکز به عنوان مراکز حامی برنامه های سازمان جهانی بهداشت در امور مربوط به سلامت عمل می کنند. دبیرخانه مراکز همکار ایرانی سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی کرمان مستقر است.
توضیح این که منطقه مدیترانه شرقی با داشتن حدود ده درصد جمعیت جهان، تنها پنج درصد مراکز همکار WHO را در اختیار دارد، لذا سیاست دفتر منطقه مدیترانه شرقی که توسط دکتر المنظری؛ دبیرکل منطقه ای در این جلسه بیان شد شامل افزایش تعداد این مراکز در منطقه مدیترانه شرقی است.

مرجان ایمانی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *