انتشار کتاب «مشاورۀ اخلاق بالینی: راهنمای عملی به‌همراه افزارگان مشاورۀ اخلاق بالینی»

انتشار کتاب «مشاورۀ اخلاق بالینی: راهنمای عملی به‌همراه افزارگان مشاورۀ اخلاق بالینی»

کتاب حاضر برای خبرگان اخلاق پزشکی در ارائه روشمند مشاوره اخلاقی و مستندسازی فرایند آن بسیار راهگشاست و به علاوه این کتاب به بالین‌گران کمک می‌کند بدانند در چه مواردی می‌توانند درخواست مشاوره داشته باشند و مشاوره اخلاقی چطور به انتظار ایشان پاسخ خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، کتاب مشاورۀ اخلاقی با به کارگیری مهارت‌ها و دانش سنت‌های تحلیل اخلاقی و رفع مناقشه به افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند که در پاسخ به شرایط چالش برانگیز واکنش‌هایی نشان دهند که از نظر اخلاقی موجه باشند. چالش زمانی سر بر می‌آورد که دربارۀ بهترین راه پیش رو در شرایط موجود، اختلاف‌نظر یا عدم قطعیت وجود داشته باشد. احساسات شدید و تعارض‌های خویشاوندی افراد دخیل در امر مشاوره این چالش‌ها را تشدید می‌کند. واکنش موجه اخلاقی زمانی امکان‌پذیر است که کسانی که بیش از همه درگیر مسئله هستند درک مشترکی از واقعیت‌های زیربنایی شرایط و ارزش‌های جهت‌دهندۀ تصمیم‌گیری‌ها یا واکنش‌ها پیدا کنند و آنگاه به راه‌حلی هم‌راستا با این واقعیت‌ها و ارزش‌ها دست یابند. با وقوع این امر، طرف‌های درگیر انسجام بیشتری را تجربه می‌کنند. مشاوران اخلاقی به طرف‌های درگیر کمک می‌کنند تا در خلال روند تبادل‌نظر با یکدیگر با احترام رفتار کنند و این به نوبۀ خود راه را برای واکنش‌های موجه اخلاقی هموار می‌کند.
کتاب حاضر برای خبرگان اخلاق پزشکی در ارائه روشمند مشاوره اخلاقی و مستندسازی فرایند آن بسیار راهگشاست و به علاوه این کتاب به بالین‌گران کمک می‌کند بدانند در چه مواردی می‌توانند درخواست مشاوره داشته باشند و مشاوره اخلاقی چطور به انتظار ایشان پاسخ خواهد داد. در این کتاب علاوه بر راهنمای کاربردی ارائه مشاوره اخلاقی، افزارگان مربوط به هر مرحله ارائه شده است تا خواننده به شکل ملموس‌تری با گام‌های عملی مشاوره و سبک مستندسازی مربوطه آشنا شود.
نویسنده این کتاب، بشیر جیوانی است. مبنای این کتاب، برداشت او از مباحثات موجود در آثار نوشته شده در زمینۀ مشاورۀ اخلاقی و تجارب شخصی خود از کار با بیمارستان ونکوور و کارگروه‌های اخلاق در مراکز مهم سلامت بوده است.  ترجمه این اثر حاصل تیم مترجمین به سرپرستی سرکار خانم دکتر آذر نعیمی می‌باشد و نظارت علمی آن برعهده سرکار خانم دکتر فریبا اصغری، استاد مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.  انتشار این اثر محصول همکاری مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و دبیرخانه دایره‌المعارف اخلاق پزشکی اسلامی با انتشارات لوح فکر است. این کتاب توسط انتشارات لوح فکر در سال 1402 منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند از نشانی زیر اقدام نمایند: خیابان انقلاب، روبروی درب اصلی دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده، طبقه اول، واحد ۴۰۹ - تلفن: 09122161047

مرجان ایمانی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *